:: klinik Kesihatan Bandar Baru Bangi ::

Semalam ialah hari yang memenatkan bagi saya. Mama (mak saya) pergi bercuti ke Indonesia, so terpaksala hantar Nia ke rumah mertua. Semalam dari rumah kami, hantar Nia ke rumah mertua di Kajang. Pastu masuk opis jap, punch kad. pukul 9.30, balik kerumah, amik Nia ditemani oleh adik ipar, pergi pulak klinik kesihatan.

Nia dah nak masuk 6 bulan, last month masa check up 5 bulan, Nia kena cucuk..pastu nurse tu kata next month (check up 6 bulan), kena cucuk lagi..saya memang x alert la suntikan apa..teruk kn?rela kan je anak saya tu dicucuk..klinik kesihatan Bangi ni pakai sistem appointment..ayat biasa setiap kali datang check "so datang balik pada tarikh bla...blaa..bla...Puan nak datang pukul brape?"..selalunya saya akan amik pukul 10 pagi. sebab saya nak bawa anak saya ke klinik dengan keadaan yang wangi...so bila saya kata nak datang pukul 10, nurse akan cakap "ok,pukul 10.kalau x boleh datang pada tarikh ni @ lambat datang, kena wat appointment baru"

so semalam saya datang, ikut tarikh & masa check up yang ditetapkan..macam biasa,timbang berat badan, amik ukuran dada, kepala..Nia dah lasak.semua benda nak dicapai..pokok bunga dia tarik,pastu tarik handbag akak yang dok sebelah saya..pastu nk g tarik baju akak yang dok sebelah lagi satu (sebab baju akak tu ada kilat2 & warna merah menyala..menarik kot)..pastu masa timbang berat, hentak2 kaki sampai kena sound dengan nurse ("jangan dik, nanti rosak")..macam2 perangai..

no giliran kami 6110, saya pun tunggu,tunggu, tunggu & terus menunggu dengan sabar..walaupun masa tu dh nak dekat 2 jam tunggu, tapi bila tengok orang yang datang selepas saya masuk dulu, saya jadi angin sedikit..tapi dengan sabar & polite saya tanya nurse tu:

saya :"no 6110 lama lagi ke?"
nurse :"puan x datang ikut appointment kan?so kami letak puan last sekali, kami dulukan
yang
ikut appointment"(how come you!angin sudah naik..dah nak dekat 2 jam setgh
tunggu!!)
saya :"saya x ikut appointment?hari ni brape haribulan? 1 haribulan kan?"
nurse :"a'ah, tapi appointment puan 5/12"
saya : saya amik kad & tunjuk pada nurse tu "5/12 ni umur anak saya last month..5 bulan
daripada 12 bulan, 1/12 tarikh appointment saya ..x kan anak saya umur
sebulan?sendiri tulis pun lupa?macam mana buat kerja?dah 2 jam setgh saya tunggu"
nurse :oh lupa nak bgtau nurse dalam bilik tu ada 2 org ..2-2 diam..pastu cakap "ok puan, lepas
ni puan terus masuk"

ok dah masuk, borak2 skit..nurse kata Nia x payah cucuk..sebab semua dos dia dh amik..since saya x alert dengan jenis2 suntikan ni, nurse pun explain la..pastu Nia kena datang check up 2 bulan lagi (23/2)..again , nurse tanya nak datang pukul brape

saya : "kalau saya datang pukul 10 then u all x alert appointment saya macam mana
pulak?sebab klu saya terlambat datang kena wat appointment lain kn?so klu u all plak
yang buat salah, macam mana?" (marah masih bersisa)
nurse :"klu pukul 10 memang ramai Puan, Puan datang la pagi skit, pukul 8 ke.."
saya: "macam tu baik x payah tanya saya nak datang pukul brape..tulis je situ siap2 pukul
8..&
klu pukul 8, confirm ke u all teliti betul2 date kat kad tu?"
nurse : "ok Puan , kami mengaku kami salah sebab teliti betul2"

kan abih cerita mcm tu..ni nak cakap sorry pun susah. macam mana la orang awam x complain pasal service kerajaan ni..budi bahasa x ada..ni bukan pengalaman pertama saya, dulu masa check up maternity saya penah kena jugak, di klinik yang sama dengan tapi nurse yang berbeza..masa tu depa x bawa masuk kad saya dalam bilik, so saya x dipanggil2 wlaupun berjam tunggu..bila saya tanya nurse kat kaunter, saya plak yang kena tengking

dulu..

saya : "saya nak tanya, kenapa no saya x dipanggil2 lagi ek?"
nurse "no puan brape?"
saya pun tunjuk kan kertas angka giliran tu..

nurse (dengan suara yang agak tinggi & sedikit mengeluh, sambil pegang buku merah saya):
"apsal puan x bgtau awal?ni dah banyak nombor baru nak cakap!lain kali puan alert skit?"

saya (malu la beb!semua orang pandang) : "eh awak yang x anta buku saya kat dalam, saya yang salah?awak buat keje macam mana?nak keje ke x nak?awak nak saya report kat HQ ke?"

nurse (dengan nada slow skit): "ok puan saya anta sekarang.Puan duduk dulu"
saya : "awak hantar dan terus panggil no saya, saya dah berjam tunggu..saya x nk tunggu
lagi
"
nurse :"ok puan"

again..no sorry!

3 comments:

Wafaa berkata...

ape punye servis la. mesti nurse2 tu ala2 makcik kan? kat hosp pasir*mas pon sama. doc ok je, tapi dia punye HA question nape aku bawak anak aku utk check kuning. pastu mcm angin je bila aku kata aku & baby takde kad merah. bila aku kata checkup kat private, baby lahir kat private, buat muka. huhuuu..

jesz berkata...

a'kum...memang puan betul.....servis di kkia bbb ni mng teruk giler......kerja nurse2 tu sembang memanjang......kes sy plak....diaorg bole bg date check up anak sy pd raya aji nie......hisshhhh sengal betul.....dh tu x penah langsung pgg nya anak sy bila masuk dlm bilik nurse tu.......tgg berjam bagai nk rak...hanya utk dgr cerite2 pasal diarong....pastu nurse tu akan tulih tah ape2 dlm kad sambil sembng sesama diaorang then bg date tuk next check up...rasanya kita patut je complain kt atasan....mmg ramai yg teraniaya rupe nye....jom komplein reramai....biar depa kena transfer kt tmpt ulu...br ada akai...

iyka syafika berkata...

hurmm...
tahu xpe...
KLINIK KESIHATAN BANDAR BARU BANGI tu mmg nurse and doktornye KEREK semacam je,,,
adk pn tension..sumtime klau sakit...sanggup kuarkn duet lebih drp nk g sne...3kali adk pergi sane..smua nye hampeh..dengan perangai doktor nye...perangai nurse nye...sumtimes nk buat koplen tp xthu kat mne...huhuh..=(

Followers


up