:: Fikir-fikirkan ::

Semalam saya berYM dengan sorang member lama..dah lama x contact, macam-macamla cerita yang dibualkan..since masing-masing dah ada anak, topik anak jadi main topic..tengah borak-borak pasal 2nd pregnancy, tetiba dia kata "Sian kat Nia.."

Sebenarnya saya ada pendapat mengenai hal ini..memang selalu kita dengar, kalau gap antara anak tu tak brape jauh..ramai orang akan kata.."Sian.."..tapi apa yang nak dikesiankan?jawapan standard .."budak tu baru nak manja, dah dapat adik" @ "x puas nak manja, dah dapat adik"..

tapi kalau gap antara anak tu 10 tahun, maksudnya tempoh untuk si kakak @ abang tu boleh bermanja tu 10 tahun je ke?macam tu?perlu ke kita sebagai ibu bapa limit kan tempoh 'bermanja & perhatian' untuk anak-anak kita?Setiap orang ada reason & perancangan kehidupan masing-masing yang saya rasa x perlu dihebohkan kepada satu dunia..

Lepas tu ada scenario lain lagi...orang kita (orang Malaysia terutama orang melayu) gemar benar nak comparekan perkembangan anak-anak..
"anak ko dah pandai apa?anak aku dah pandai blaa..bla..bla.. "
@
"anak ko x pandai bla..bla..bla.lagi?anak aku dah pandai dah "

come on la, setiap anak-anak tu perkembangan dia bukan sama..patutnya say something positive..saya selalu borak dengan member sorang ni..anak dia sebaya Nia..kami berbual mengenai perkembangan anak-anak kami in positive way (rasanya la..)..kami share tips & petua..rasa bila chat dengan dia rasa selesa skit compare few friends (yang kengkadang nak je ckp, anak ko pun bukan nya develope dengan bagus sgt!)..huh..mari jadi fikir-fikirkan!

1 comments:

Salbiah bt Karim berkata...

mcm2 ye org dlm dunia ni. x pe kite pasrah je. kasih syg untuk anak bkn utk setaun dua je, tapi utk selama2nya sampai kita dh x de kat dunia ni. nanti dh besar baru compare anak sape lagi berjaya, bkn skrg nk compare anak sape yg leh jalan dl, leh ckp dl.

Followers


up