:: Syawal untuk mak buyung ::

Akhir syawal datang jugak..dan ketika entry ini ditulis saya sedang 3 hari berpantang..hehehe..
Syawal kali ni best walaupun raya 1st disambut dibelah cikSuami dulu..actually saya x kisah pun raya mana-mana dulu, janji raya..lagipun kampung dia, kampung saya jugak..

2 hari before raya:

saya dan cikSuami g warta nak carik baju maternity..cikSuami yang beriya sangat nak beli..kalau ikutkan saya, memang x beli la..membazir je..ntah brape hari je kot pakai..tapi dia ckp EDD saya lagi 3 weeks, so lama lagi..tapi semua baju maternity yang dok ada kat warta tu besar..kalau pakai, macam jubah konvo..adoi la..kesudahnya saya beli baju kurung pesak gantung size XL..balik umah suruh Mama betulkan, potong & kecikkan yang mana patut..pasni memang kena tetas semua la..sebab perut sudah kempis..yahoo!


1 day before raya:

kemas2 rumah dulu..petang tu bertolak ke Kuala Pilah (kampung mother in law)..cadang-cadang nak berbuka kat umah Achik(makcik CikSuami).kuar rumah pukul 5.30 ptg, singgah Bangi jap..jammed teruk kat Bukit Putus sehingga menyebabkan CikSuami terpaksa berbuka dalam kereta dengan kuih raya je..perjalanan yang menyakitkan pinggang..kami sampai kat rumah Achik pukul 7.45 malam..Malam tu, satu penyiksaan la untuk CikSuami nak tidur cikNia..Nia ni leceh skit kalau tdo dengan lampu terbuka..pukul 1 lebih jugak la baru dia tidur, lagipun sepupu-sepapat ramai..syok la dia main2..


1 Syawal:

pukul 5 .30 pagi saya dah bangun..bukan apa, dah terbiasa bangun untuk sahur...kalau x, jangan harap la kot..x lama lepas tu Nia plak bangun, pastu cikSuami..tapi masa tu in law pun ramai dah bangun..biasa la kalau kat kampung..toiletnya satu..orangnya ramai..so kena la berebut-rebut..tapi tu la yang seronok ..keutamaan diberi untuk orang yang nak g solat sunat hari raya..tapi untuk cikSuami, sebelum g solat dia kena siapkan cikNia dulu..alih-alih nak dijadikan cerita, saya ialah orang yang terakhir mandi..

Lepas cikSuami balik dari surau, beraya dengan dia dulu..macam biasa la..emosi terlebih waktu tu..pastu baru bermaaf-maafan dengan yang lain..yang paling syok sekali, tengok keletah anak dara saya mengutip duit raya..nak-nak bila dia tau sebut "wit"== duit..sangat pandai!.kali ni bro in law sibuk plak nak tangkap satu family besar..agaknya nak test kamera baru kot..sebab selama kawin ni, x pernah nampak lagi bawa kamera..agak meriah & seronok jugak la..kamera kami?dok ada dalam beg..cikSuami segan nak keluarkan..katanya malu, sebab kamera orang lain lagi canggih..ceh!so sekarang, saya sedang menunggu sis in law email gambar dari kamera dia..

pagi ke petang tu kami x beraya kemana pun, Nia asyik buat hal je..sebab x cukup tidur..yela nak tidur je, ada je yang mengganggu & terganggu..dah ramai-ramai, memang gitu la..Ramai yang bertanya bila EDD saya, saya cakap 3 weeks lagi..tapi macam biasala, semua nak dok jadik tok nujum..cakap saya akan deliver awal..x kisah la..janji dapat makan makanan raya..petang tu, kami balik ke Kajang..tapi sebelum tu sempat singgah beraya umah mak dat (ex-matrik kmns) kat Kuala Serdang..

2nd syawal:

bergerak ke Sungai Udang (Melaka),pukul 10 pagi..singgah KFC kat r&r Seremban, sebab perut dah lapar gila..sampai umah cikYati(makcik cikSuami ) dalam kol 12 lebih..dok lepak situ sampai kol 3ptg, pastu baru bergerak ke rumah MakTeh..sejam kat rumah MakTeh, balik semula ke Kajang..

3rd Syawal:

bergerak dari rumah ke Sabak Bernam (kampung saya)..on the way tu, singgah umah TokSu di Sungai Buloh..kami bermalam di rumah Mak Lang.Petang tu pergi beraya ke rumah nenek sedara & cousin dekat area situ gak..Malam tu CikNia buat hal plak..melalak stok x ingat punya..x tau la nape...letih gila!

4th Syawal:

Awal pagi dah siap-siap nak g rumah MakLong di Sungai Besar, tapi sebelum tu singgah ke Kedai Ekonomi dulu sebab mama nak beli tuala..lepak2 umah MakLong, sampai Asar..lepas tu baru gerak balik Bangi..Masa kat kampung ramai yang meramalkan saya akan bersalin awal..mulut ni pun masin betul, saya cakap "jangan risau, jumaat ni saya keluarkan"



5th Syawal:

Pagi-pagi kami sekeluarga datang lepak kat umah Mama, tetiba masa tengah online, cikMon tegur..nak ajak g tour raya..tapi sebab cikNia tengah tidur, so kena la tunggu dia bangun..lepas asar kami gerak ke rumah cikNisa, lepas tu rumah cikMon, last sekali baru rumah saya..maghrib jugak la baru depa balik..tapi sebelum balik tu, sempat la gurau-gurau dengan depa..."esok aku bersalin, tapi kat annur la sebab nak tengok cerita NurKasih"



begitula berakhirnya syawal mak buyung, sebab keesokkan hari nya, mak buyung sudah bersalin..tapi at least dapat la melantak stok x ingat punya!

1 comments:

asha_nisa berkata...

ye...mmg mulut ibu durranys sgt masin...so dgn itu silalah2 doakan saya cepat2 habis master n kawen ek...hehehhe....

Followers


up