:: Tips elakkan ngantuk ::

Taken from my email..




Ramai orang mengantuk apabila berada dalam bilik kuliah. Saya yakin kebanyakan mereka tidak berniat pun untuk tidur, cuma..ntah la..kita memang senang terlelap dalam bilik kuliah.Proses ini dipercepatkan lagi sekiranya subjek yang di ajar susah difahami dan membosankan.Bagaimana untuk mengelakkan kejadian ini berlaku? Saya sebenarnya tidak layak langsung nak cakap bab ni, sebab saya selalu jugak tertido dalam kuliah. Bukan sebab saya tak cukup tidur. Bukan sebab saya malas, tapi….mungkin sebab keadaan terlalu senyap, subjek susah sangat nak faham dan bosan.

Berikut adalah sedikit tips untuk mengelakkan mengantuk:


1. Sila BELI GULA2 GETAH dengan kuantiti yang mencukupi. bila lecture start jer ,makansekaligus 2 biji gula getah serentak. Apabila mulut aktif mengunyah, kita akan susah nak ngantuk.Amalan ini saya telah praktikkan kepada seorang kawan saya yang mudah sangat mengantuk.Lecturer baru start mengajar kat depan,dia dah menguap. Saya fikir punya fikir, lantas untuk kelas seterusnya saya pun beli chewing gum yang bewarna warni khas untuk dia,memang berkesan usaha ni. Dia dah tak ngantuk malah lebih bersemangat lagi.Betul atau tidak anda kena cuba sendiri..hehe

2. bawaklah SEBOTOL air masak. otak kita ni 80% air. Kita rasa ngantuk sebab oksigen kurang ke otak, walaupun hidung kita tak berhenti henti bernafas. bila minum air,bendalir badan kembali seimbang. Ini akan mengurangkan rasa mengantuk. Berapa ramai yang sanggup buat tips no 2 ni sila angkat tangan? tengok orang cina, rajin bawak air.orang melayu ni susah sangat. bajet macho/cantik la. dah..dah..jangan malu. Beli botol air yang cantik,letak dalam beg. OK?

3. Bila ngantuk dalam kelas, selepas cuba menahannya tapi ternyata gagal, maka sila keluar dari bilik kuliah dengan serta merta!!bukan untuk balik umah atau tido, tapi untuk ke tandas dan basuh muka. InsyaAllah tak ngantuk dah lepas ni.

4. kalau ngantuk lagi setelah melakukan ketiga-tiga perkara di atas,suruh kawan sebelah urutkan bahu dan belakang. Tapi ingat,jangan sekali-kali urut leher atau belakang kepala kerana ini akan menyebabkan kawan anda tido lebih lena.

Mungkin ini berguna kepada anda dan saya..

14 comments:

sugar2 kapas strawberry berkata...

klu mkn gula2 getah semasa lapar,cubalah elakkn.nti kita mkin lapa kot

Cik Bucken berkata...

saye kalau ngntok,,saye maen tulis2 ngn member sebelah..kire becakap tapi pakai kertas..hahaha pstu mule la gelak2

Dunia Usaha berkata...

sangat bagus sekali, ya terkadang sich memang benar, ngantuk itu tiba-tiba dan terimakasih atas solusi dan pengetahuannya. saya akan coba trik-triknya. intinya artikel ini bagus bangat

Febis berkata...

wau artikelnya bagus ya, baru sekali ini saya tau bahwa ini memang suatu solusi terbaik untuk saya. trims ya

h A n Y S berkata...

sy selalu guna cara makan gula-gula,
bkn gula2 getah~
:D

siti berkata...

kalau makan french fries boleh...hehe

aiDieNa berkata...

Gula² juga bagus utk yg berdiet.. biler raser nak mengunyah or lapar.. kunyah gula² getah.. especially yg berperisa mint.. ilang lapar..

zulkbo berkata...

salam singgah lagi di sini..
moga hari ini lebih baik
dari hari sebelumnya..
thanks atas nasihat tu..
bole la cuba..he he

+akufobia+ berkata...

tidur cukup sebelum tak cukup tidur.

n@jwamz berkata...

gula2 getah a.k.a cuinngam ni mmg gud idea punyer...
i've tried b4...ehehe")
nice sharing sis")

Abu Luqman berkata...

salam ziarah pagi ahad

miss faten berkata...

Tapi kak sis, saya memang akan tetap ngantuk walau dah minum air, dah letak minyak angin, dah basuh muka, dah suruh kawan urutkan... =___=

Saya orang kuat tido yang kronik di dalam kelas. HAHAHA XD

RozectLyantie berkata...

Masalah ngantuk ni berpunca dari tak cukup oksigen jer. Bila ngantuk tu, cuba tarik nafas dan hembus dgn betul. Ulang sampai 10 kali.
~selamat Mencuba~

amira berkata...

huhu...cara yang paling berkesan..
kena smapuk dengan kawan dari belakang..memang tekejut!!

Followers


up