::Kronologi kelahiran Nuha Durrany ::

sehari sebelum kelahiran Nuha Durrany

pukul 4.30 petang, saya masih dioffice..terasa nak membuang air kecil, g toilet tengok-tengok ada 2 spot darah kat panty liner..terus cuak beb..adakah masa dah time?..huhu..terus call cikSuami, dia kata kalau sakit baru pergi hospital..aish, tapi ni dah kuar darah..masa time Nia and Hani dulu,setitik darah pun tak kuar..then kami decide untuk pergi hospital jugak..pukul 5 ptg, cikSuami sampai office then kami terus ke Annur..

sampai sana, mula la saya create story..

"nurse, saya ada contraction, kerap jugak..every 20-30 min"

sori cikNurse, terpaksa..kalau tidak sure u suh i balik umah..then bila dah sakit betul-betul baru datang kan?so dengan cerita yang tak seberapa tu, depa suruh saya wat CTG..boring sangat tau..after 20 minutes, nurse datang balik and stop kan CTG machine tu..

nurse: "sakit sangat ek puan?"
saya :"boleh la" walhal, tak rasa apa pun.."tinggi ke contraction nya?"
nurse : "tinggi jugak..jap saya panggil doktor"

gulp, serius?awat tak rasa pun?doktor pun tiba, dan operasi seluk-menyeluk pun bermula..

doktor : "mama, dah 3 cm..masuk wad ek.."

ok doktor ,kita settle kan hari ni..huhu..that time saya pun sebenarnya dah tak larat dah nak bawa perut..lebih kurang pukul 7 malam, settle la semua urusan pendaftaran..since wad yang kosong hanyalah 4 bedded and suite, so kitaorang amik suite..sebab tak nak cikSuami balik rumah punya pasal, melayang la duit..request kat cikSuami nak makan pizza..huhu, sebab lepas bersalin lambat lagi baru boleh makan pizza..pukul 11 malam, doktor datang cek..aish, seluk lagi..baru 5 cm..masa ni dah banyak dah darah & lendir yang keluar..sangat-sangat la tidak selesa..nurse kata labour room penuh, so duduk bilik dulu..it's ok sebab belum sakit lagi..jadi boleh ber'fb'..saya dari office kan tadi? so haruslah ada laptop bersama..pukul 2 pagi, nurse datang nak bawa turun g labour room.sebelum masuk labour room, sempat la minta advise doktor..patut @ tak amik epdural..sebab sebelum ni, tak pernah kuar darah sampai gini skali...doktor kata , ikut past history macam tak berbaloi untuk amik epidural..masa bersalin Nia, 3 jam dalam LR,masa bersalin Hani , 2 jam dalam LR..

tapi itu la kan, bukan semua anak tu sama je...untuk kali ini , saya duduk dalam labour room selama 8 jam..amik tu, sampai lenguh pinggang ..dari pukul 2 pagi - 7 pagi..bukaan masih 5 cm dan ketuban masih tak pecah lagi...doktor pun tak pecahkan, may b dia pun nak tdo kot,huhu..pukul 7 pagi tu,dah start contraction yang kuat..doktor datang pecahkan ketuban..mata pun dah tak larat, perut pun dah lapar..saya pun pasrah..saya request epidural..setengah jam lepas amik epidural, bahagian pinggang kebawah dah rasa kebas..perut lapar, then saya request breakfast dalam labour room..huh, makan pun ala kadar je..lepas amik epidural, cikSuami balik rumah, mandi..yela, dari semalam tak mandi..masuk labour room pun pakai baju dan kasut kerja..pukul 9.30 nurse kol cikSuami, nak bagitau saya dah nak bersalin..ingat kan bila amik epidural ni langsung tak sakit, rupanya rasa jugak..tapi skit je la..bila dah tiba masa nak push tu, memang push dengan bersungguh-sungguh..alhamdulillah, dengan sekali teran, lahir la Nuha Durrany kemuka bumi ini...kali ini cikSuami diberi peluang snap few pics kelahiran Nuha...tali pusat Nuha pun babah yang potong..mama nampak bulu roma babah tercacak-cacak je..

cerita Nuha tak berakhir disini ek, Nuha terpaksa ditahan diNicu selama lebih kurang 2 minggu..next entry nanti saya cerita pasal nuha & nicu..








2 comments:

Luv like this.... berkata...

seronok nye dpt tgkap gmbar cmni..neway salam kenal mama :)

tq visit my blog

intanmz berkata...

salam, thanks utk kisah ni, sy sdg mengalaminya n anak still kt nicu kajang :-(

Followers


up