:: Nuha & NICU ::

sambungan dari entri ini

lokasi Nuha : Nicu Hospital Pakar Annur
sejam lepas Nuha lahir, nak sangat pegang and breastfeed Nuha..tapi nurse tak kasik, dia kata sebab x settle lagi..tunggu lagi..dan tunggu lagi..dah 3-4 jam tak dapat jugak pegang Nuha..lepas tu nurse datang, bagitau doktor nak jumpa cikSuami..dah cuak ni, mesti ada something wrong ni..

lepas tu cikSuami datang bagitau saya Nuha kena tahan kat NICU sebab nafas dia laju..dan perlu bantuan oksigen..masa ni saya boleh bertenang lagi, sebab pernah dengar kes macam ni..dan doktor plak cakap normal je ni, sebab Nuha border line prem baby..biasanya 2-3 hari dah boleh discaj..Nuha di’puasa’ sepanjang berada diNicu…hari ke-2 Nuha kat nicu, kami datang tengok Nuha..doktor bagi kami harapan yang Nuha getting better, may be esok boleh start feeding guna syringe..Ya Allah seronoknya hati..

pagi-pagi esok, subuh hari lagi saya dah bersiap nak pergi amik Nuha..tak sabar rasanya nak bawa dia balik..tetiba dapat panggilan daripada hospital, Nuha KIV to transfer?sebab dia perlu didiagnose lagi..doktor minta kami datang segera untuk penjelasan lanjut..

sampai kat hospital, doctor kata pernafasan Nuha masih tak stabil..mereka tak cukup equipment untuk diagnose paru-paru Nuha..Nuha perlu di x-ray menggunakan portable x-ray. Bermula lah episode mencari hospital kerajaan, dari Selangor ke KL, ke seremban..semua nicu penuh..kami minta tolong few friend yang bekerja dihospital untuk confirm kan sama ada betul-betul penuh atau tak..tapi result nya sama juga, PENUH

jadi kami terpaksa hantar Nuha ke another private hospital iaitu KPJ kajang..kos nya sangat tinggi, anggaran rm1.5K/day..masa tu cikSuami kata, tak pe la, yang penting Nuha selamat..cikSuami pergi iring ambulans ke KPJ lepas hantar saya ke rumah


Nuha ready to be transfer

lokasi Nuha : NICU KPJ Kajang
lepas register Nuha, cikSuami balik rumah.sampai je rumah, dia terus tunjuk gambar ni


saya terus terduduk, menangis...nasib baik masa tu anak-anak yang lain kat luar bilik..tak mampu rasanya nak bertanya apa-apa…sedih sangat bila tengok anak yang sendiri berselirat tubuh badan dengan wayar..sedih lagi bila kenangkan anak yang tak sempat dipeluk cium lagi..cikSuami carita, Doctor kata “saya takut tengok baby ni masa dia mula-mula sampai..dia biru..kandungan oksigen dalam badan dia masa sampai tadi hanya 20%.nasib baik cepat sampai..sekarang kita dah bagi bantuan oksigen 70%, insyaAllah malam ni boleh dapat result x-ray..

zie, kita pergi tengok baby malam ni ek..jangan sedih , zie kena jaga diri..pandang la anak-anak yang lain..ujian Allah untuk kitaye, ujian untuk kita..terima kasih sebab selalu bagi sokongan dan kekuatan untuk zie..luv so much sayang

Dan malam tu kami pergi tengok Nuha..hasil x-ray mendapati lung Nuha ada kuman..begitu juga dalam darah dia…doctor bagi antibiotic kat Nuha, dan Nuha masih dipuasa kan..
Hari ke-2 ni KPJ, diduga lagi...saya cuba nak pam susu untuk Nuha..cik ‘B’ dah bengkak sangat..saya pam tak mahu keluar..lepas tu saya tuam , dan pam lagi..dan pam lagi..dan pam lagi..tak keluar …badan saya dah mula rasa sejuk..macam nak demam..last sekali saya minta izin suami & mama untuk menyusukan anak kawan baik saya..Alhamdulillah dia faham keadaan saya dan mereka suami isteri bagi anak mereka untuk saya susu kan..cukup la sekadar melegakan bengkak ‘b’..lepas daripada tu, barulah susu keluar bila dipam..

Saya bawa susu yang dipam untuk Nuha, dengan harapan dia dah boleh start feeding..tapi belum lagi..dia masih dipuasa kan dan saya tengok badan dia makin kecik je…waktu ni , dia kena jaundice dan diletakkan bawah lampu…
Hari ke-3 pun begitu jugak..sampai la hari ke-4, dia dah boleh feeding , tapi guna syringe..hari ke-4 , doctor Mahani (paed yang rawat Nuha di KPJ), dah dapatkan tempat untuk Nuha di nicu hospital kajang…doctor kata Nuha dah stabil to transfer…

Lokasi Nuha : Nicu hospital kajang

Sampai je kat sini, Nuha didapati tak stabil balik..masa doctor kata “anak puan terkena Pneumonia yang agak hebat”..huh rasa macam nak tumbang depan doctor tu..waktu –waktu macam tu word;agak hebat @ tak stabil @ kritikal..tu semua word yang boleh membunuh perasaan seorang ibu.. again, Nuha terpaksa dipuasa kan..

Keesokkan harinya kami datang, nuha tak de kat admission area…saya tak terus tanya nurse, saya tengok kat white board yang tulis no bilik and nama baby..nama saya tak ada disitu..saya terus keluar jumpa cikSuami..tanpa cakap apa-apa, terus nangis..

cikSuami : "kenapa?"
Saya : “nama zie tak ada kat white board tu, nuha pun tak ada kat tempat semalam..”
cikSuami : “masuk la Tanya nurse..
saya : “tak nak..takut..”
cikSuami :”ha takut?nape takut
saya :”takut..takut kalau..”..ehm, nangis lagi…
cikSuami : “insyaAllah tak ada apa-apa..tanya je
sebenarnya saya takut kalau jawapan nya Nuha dah tak ada lagi..saya tak kuat untuk itu..sangat tak kuat
saya masuk balik, tapi dok berdiri je kat kaunter tu sambil nangis-nangis..tetiba nurse datang,anak puan kat bilik belakang..sebelah kiri..puan dah boleh breastfeed dia..


buat pertama kalinya...Nuha tanpa bantuan oksigen

Alhamdulillah…saya terus meluru ke bilik belakang..tengok Nuha tengah tidur..saya angkat, peluk , cium Nuha untuk pertama kali nya..sangat kecil, sangat kurus..saya tunggu dia kat situ sampai dia bangun..sangat nikmat bila dapat breastfeed dia..
Begitu la saya dan Nuha di hospital kajang selama 6 hari …sian Nuha kena cucuk sana sini sebab nak masukkan antibiotic, sampai dah tak de tempat nak cucuk lagi dah..
Akhirnya selepas hampir 2 minggu lahir, Nuha dibenarkan pulang…begitu la cerita Nuha dan Nicu..


Nuha : setelah beberapa hari dirumah


Nuha ~ 3 bulan..membesar dengan susu mama


4 comments:

fIzahjepp berkata...

sedeynye ble bace entry ni...sgt sedey ble tgk anak sendri sakit n kite tk mampu nk buat ape2...

Mama Durrany berkata...

ye fiza..hanya mampu berdoa je waktu tu

apek poyo berkata...

semoga selamat ..berdoa kita bersama

Yusnida Tajudin berkata...

Hmm.. cukup tersentuh kak yus baca entry ni. Teringat masa melahirkan anak sulung @ 32 weeks. She was born prematured, with anemia, lung problem, kena jaundice jugak.. duduk di NICU HUKM for 40 days. Setiap hari k.yus menangis tgok keadaan Bella (nama dia), setiap kali nurse dtg cucuk kaki dia utk ambik darah, setiap kali tu jugak k.yus lari sbb nak sembunyi air mata. Tapi semua tu telah berlalu..Alhamdulillah, skrg Bella dah berusia 14 thun, seorang anak yg baik, seorang pelajar cemerlang -- UPSR 5A / UPSRA 9A dan bakal menjadi seorang Hafizah satu hari nanti. Kak Yus doakan semoga Nuha juga akan jadi spt Kak Bella ye. Fighting ..

Followers


up